Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


KEBY SI SA TY MAL ROZHODNÚŤ, ČO BY SI UROBIL?

4. 2. 2008
KEBY SI SA TY MAL ROZHODNÚŤ, ČO BY SI UROBIL?
Autor: Sandra McLeod Humphreyová, Rastislav Škoda / Spoločnosť Prometheus 1998, edícia K teórii a praxi humanistickej výchovy zv. 4
Vydanie:   Náklad:  
Počet strán: 124 str. Formát: 13,5 x 20 cm
Jazyk: slovenský ISBN: 80-968028-6-0
Väzba: brožovaná, lesklá Stav:
Cena:  
zatvoriť okno

Popis: V 25 problémových situáciách zo života 13-15-ročných detí sa hľadá správne riešenie podľa dômyselnosti a osobnej stupnice hodnôt každého jednotlivca.

•••

OBSAH:

Predhovor pre dospelých
Predhovor pre mladých čitateľov
Všetko sa môže
Najlepšie kamarátky
Tanec okolo tabule
Zostať pri čistých listoch?
Vyhlásenie vojny
Keď máš dvakrát toľko
Každý to tak robí
Kto si našiel, nech si nechá?
Dobré správy, zlé správy
Celá v zelenom
Či som ja strážcom svojho brata?
Keby sa to len nebolo stalo
Šikmé oči
Nové tváre v okolí
Čo jej len povedať?
Ďaleko vzadu na ľavom poli
Pripraviť sa, zamieriť, páľ!
Dievča robot
Môžu mi kosti dolámať
Povedať, alebo nepovedať?
Ťažké rozhodnutie
Dajte nám voľačo, lebo vám čosi vyvedieme
Preťahovanie lanom
Kedy sľub neplatí?
Veď kto sa o tom dozvie?

Výslovnosť amerických mien a výrazov
Poznámka prekladateľa

•••

ÚRYVKY:

Predhovor pre dospelých

Nikdy nie je príliš skoro začať hovoriť s našou mládežou o ich osobných hodnotách a pomôcť im definovať ich/svoj vlastný kód morálneho správania. Dvadsaťpäť problémových situácií tejto knihy bolo vytvorených, aby vám pomohli pozhovárať sa s vašimi deťmi o hodnotách tak príjemne a prirodzene, ako je to len možné. Dúfam, že takéto rozhovory im pomôžu rozvinúť zmysel pre smer a ciele ich života, čoho výsledkom bude uspokojivejšia a potešujúcejšia životná skúsenosť nielen pre nich samých, ale aj pre tých, ktorých životy môžu zasiahnuť ich činy a voľby.

V posledných rokoch sa úlohy, ktoré hráme v ľudskej spoločnosti, a hodnoty, ktoré si ceníme, prudko zmenili. Keďže naše morálne smernice sa stávajú stále menej jednoznačnými, je veľmi dôležité, aby sa v našich mysliach usadili dobre premyslené základné morálne pravidlá. Musíme sa chrániť proti prehnanému vplyvu nášho okolia a konať podľa vlastného svedomia, robiť to, čo považujeme za správne, aj keď to niekedy môže znamenať zostať osamote.

Keď budete čítať týchto dvadsaťpäť problémových situácií, zistíte, že nie každý problém má jediné „korektné“ riešenie, ale že môže mať aj viacero odpovedí a niekedy mnoho riešení podľa dômyselnosti a vynaliezavosti každého jednotlivca, ako aj jeho osobnej stupnice hodnôt. Pritom dôležitejší ako „korektné“ riešenie je proces hľadania voľby a východiska v konkrétnej situácii.

Pri hľadaní rozhodnutia máte možnosť diskutovať so svojimi deťmi o rozličných možnostiach, ktoré prichádzajú do úvahy. Rozhovor sa zvyčajne začne na špecifickej úrovni, ale čoskoro môže prejsť do širších súvislostí. Nakoniec sa dá ľahko dospieť k uvažovaniu o všeobecných otázkach a tak vzniká zmysluplný dialóg. Dôležité je dať mladému človeku možnosť myslieť, uvažovať a hovoriť o jeho náhľade a hodnotách.

Spoločné uvažovanie o hodnotách sa môže stať radostným spôsobom získavania skúseností pre všetkých, čo sa zúčastnia na rozhovore, keď sa mladým dáva možnosť testovať niektoré z ich názorov v bezpečnom prostredí. Nie je také dôležité, aby sa vždy dospelo k spoločnej zhode pri navrhovaných riešeniach, ale skôr to, aby mladí dostali možnosť vysloviť svoje myšlienky a pocity pred niekým, komu dôverujú a ktorého názor si vážia.

Táto kniha môže poslúžiť ako osožná pomôcka, uľahčujúca komunikáciu medzi dospelými a deťmi vo všeobecnosti a navádzajúca na diskusiu o morálnych, sociálnych a etických otázkach v jednotlivých prípadoch. Rodičia i učitelia majú úplnú voľnosť dialóg rozšíriť a zosobniť.

Niekedy sa v človeku ozve túžba spýtať sa dieťaťa, s ktorou osobnosťou sa identifikuje najväčšmi a prečo. Odpoveď obohatí vaše poznatky o jeho povahe a jeho správaní v sociálnych situáciách aj športovom zápolení, v triede aj skupine rovesníkov, vo vzťahu k členom rodiny atď.

Otvára sa vám aj možnosť bez ťažkostí prejsť zo špecifickej oblasti jedného tu opisovaného problému do diskusie o otázke, ktorá je vo vašej situácii aktuálnejšia. Môžete vytvárať ďalšie problémové situácie podľa vlastného uváženia.

Predovšetkým používajte túto knihu tak, aby vám uľahčila rozumnú komunikáciu s vaším dieťaťom. Pamätajte, že je myslená len ako začiatok. Ostatok závisí od vás.



Všetko sa môže

Scott a Alan sa celý týždeň tešili, že v sobotu popoludní pôjdu do kina na horor.
Konečne tu bola sobota. Scottov otec ich vyložil z auta pred kinom a sľúbil, že po nich príde po predstavení na to isté miesto.
Kým čakali na otvorenie pokladne, zatúlali sa do dvora za kinom. A tu zbadali jedného chlapca, ako hádže plastikové vrecia plné odpadu do veľkého modrého kontajnera.
Ten chlapec mal na sebe červené tričko Centrálneho gymnázia a modrú bejzbalovú čiapku. Aj odzadu sa veľmi podobal na Alanovho staršieho brata Jaka. Keď sa otočil, videli chlapci, že to je naozaj Jake.
Jake im zakýval, so zdvihnutými rukami zakričal „Ahoj!“ a pribehol k nim so širokým úsmevom.
„Máte šťastie, chlapci! Práve upratujem kino pred popoludňajším predstavením a ešte tu nikto nie je. Pustím vás dnu, kým otvoria pokladňu.“
Chlapcom to pripadalo neuveriteľne krásne. Zadarmo uvidia filmové predstavenie! Alan si hneď pomyslel, že niekedy je ohromné mať veľkého brata, najmä takého, ktorý robí v kine.
Keď si nebudú musieť kúpiť lístky do kina, ostanú im peniaze na videohry v nákupnom stredisku. Chlapci, ten Jake je príma! Toto je naozaj ich šťastný deň. Podobalo sa to na „Všetko sa môže“.
Jake im otvoril bočný vchod do kinosály, ale Scott váhal, či má ísť. V duchu počul hlas svojho otca, ktorý mu radil, aby robil, čo považuje za správne, aj keď kamaráti robia niečo iné.
Pokrútil hlavou. „Mne sa mi nechce ísť do kina načierno. Kúpim si lístok a dnu sa stretneme.“
Jake sa začal smiať. „Chceš povedať, že si necháš ujsť takú príležitosť? Si ty len čudák! Veď toto kino zarába tisíce, ver mi, a nevyjde na mizinu, ak si ty nekúpiš jednu vstupenku. Hybaj, Alan, aspoň ty nebuď somár!“
Alan prikývol. „Pravdaže. Poďme dnu, bratku. Pána beka, počkaj len, keď sa o tom dozvedia chlapci v triede, že malý Scott sa bál ísť zadarmo do kina! Poď s nami, Scott, toto je posledná príležitosť. Ja idem, s tebou alebo sám.“
Scott si nebol istý, čo má urobiť. Vedel, že vkradnúť sa do kina potajomky nie je správne, ale Jake mal pravdu. V podstate nikomu finančne neublížia. Kino sa určite nezrúti, ak nedostane ich tri doláriky.
Bol si istý, že každý iný chlapec z ich triedy by šiel načierno do kina celkom samozrejme. Tak prečo by to nemal urobiť aj on? Bude to príjemné, keď si jeho spolužiaci budú myslieť, že je naozaj somár – alebo dokonca zbabelec?
Čokoľvek urobí, musí to urobiť teraz. Alan a Jake mu držia otvorené dvere a čakajú, ako sa rozhodne.
Keby si ty bol Scott a keby si sa ty mal rozhodnúť, čo by si urobil? Prečo?

...

Porozmýšľajme ešte:

Čo si myslíš, prečo ponúkol Jake chlapcom, že ich pustí do kina zadarmo?
Myslíš si, že iné deti si budú myslieť, že Scott je somár, ak nechce ísť do kina načierno?
Ako sa rozhodneš, či je niečo správne alebo nesprávne? Záleží to len od toho, či niečo niekomu uškodí?
Alan aj Jake tvrdia, že v tomto prípade sa nikomu neublíži. Je to pravda?
 
Reklama

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.